W Gdańsku rozpoczęto realizację ambitnego projektu budowy nowoczesnej zajezdni tramwajowej, która ma powstać w dzielnicy Ujeścisko. Ta inwestycja to kluczowy element rozwoju infrastruktury transportowej miasta, szczególnie w kontekście nowej linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz.

Nowoczesna infrastruktura techniczna

Nowa zajezdnia, zlokalizowana na działce o powierzchni około 4 hektarów, stanie się jednym z najnowocześniejszych kompleksów technicznych w regionie. W jej skład wejdzie hala z miejscem na 30 tramwajów, a także stacja obsługi technicznej i myjnia przystosowana do najnowszych modeli tramwajów. Ponadto, inwestorzy przewidzieli budowę dyspozytorni oraz infrastruktury torowej, co umożliwi efektywne zarządzanie pojazdami poza godzinami szczytu. Całość dopełni podziemny zbiornik retencyjny, który wspomoże retencję wód opadowych.

Zrównoważony rozwój południowych dzielnic Gdańska

Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla dynamicznie rozwijających się południowych dzielnic Gdańska. Jak podkreśla przedstawicielka Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Aneta Niezgoda, zajezdnia tramwajowa stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego. Projekt ten wpisuje się w szerszą strategię rozwoju miasta, mającą na celu poprawę jakości życia mieszkańców i zwiększenie efektywności komunikacji zbiorowej.

Finansowanie i przetarg

Na realizację tego zadania zabezpieczono w budżecie miasta ponad 360 milionów złotych. Do przetargu na projekt i budowę zajezdni zgłoszono aż 12 ofert. Najbardziej konkurencyjną propozycję przedstawiła firma Budimex, której oferta opiewa na ponad 320 milionów złotych. Najwyższa oferta, złożona przez firmę Aldesa, wynosiła 404 miliony złotych. Wszystkie propozycje będą teraz poddane szczegółowej analizie formalno-prawnej.

Szczegóły realizacyjne i przyszłe plany

Projektowanie zajezdni zaplanowano na około 19 miesięcy od momentu podpisania umowy, a cały proces budowy ma zakończyć się na początku 2030 roku. Poza tym, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje planuje budowę sąsiedniej zajezdni autobusowej, której koszt szacuje się na ponad 450 milionów zł netto. Nowa infrastruktura ma obsłużyć 250 autobusów napędzanych elektrycznie, wodorowo lub spalinowo.

Finansowanie inwestycji zostanie częściowo zapewnione ze sprzedaży obecnej zajezdni przy al. Hallera. Dzięki temu projektowi Gdańsk ma szansę stać się jednym z liderów nowoczesnego transportu publicznego w Polsce.