Most Popielny w Gdańsku, kluczowy element miejskiej infrastruktury, niebawem przejdzie gruntowny remont. Modernizacja mostu, zaplanowana na kilka miesięcy, ma na celu zapewnienie jego bezpiecznego i długotrwałego użytkowania. Mieszkańcy Gdańska muszą przygotować się na zmiany w organizacji ruchu, które będą obowiązywały aż do zakończenia prac w grudniu.

Rozpoczęcie prac i ograniczenia w ruchu

Remont Mostu Popielnego rozpocznie się w poniedziałek, 18 sierpnia, po zakończeniu porannych godzin szczytu. W pierwszym etapie wykonawca skupi się na demontażu nawierzchni jezdni i chodników. Choć ruch samochodowy zostanie całkowicie wstrzymany, piesi i rowerzyści będą mogli pokonywać most bez większych utrudnień.

Szczegóły inwestycji

Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana pod koniec lipca, a jej koszt wyniesie ponad 2 mln zł. Prace obejmą nie tylko naprawę powierzchni mostu, ale także weryfikację i wzmocnienie jego konstrukcji. W przypadku odkrycia dodatkowych uszkodzeń mieszkańcy będą informowani o ewentualnych zmianach w harmonogramie.

Dostępność dla pieszych i rowerzystów

Pomimo zamknięcia mostu dla pojazdów, piesi i rowerzyści będą mogli z niego korzystać przez cały czas trwania remontu. Gdyby jednak sytuacja wymagała dodatkowych ograniczeń, odpowiednie komunikaty pojawią się z wyprzedzeniem, aby mieszkańcy mogli przygotować się na zmiany.

Plan prac budowlanych

Po usunięciu nawierzchni, ekipa budowlana przystąpi do wzmacniania nośnej konstrukcji mostu oraz podłoża. Istotnym elementem będzie także montaż nowych balustrad oraz odtworzenie pierwotnej nawierzchni, co ma poprawić estetykę i bezpieczeństwo przeprawy.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Prace remontowe wymuszą reorganizację tras komunikacyjnych. Kierowcom zaleca się korzystanie z objazdów przez ulice Toruńską, Żabiego Kruka i Podwala Przedmiejskiego, a także Chmielnej. Zmienione zostaną również rozkłady jazdy kilku linii autobusowych, aby dostosować je do nowej sytuacji na drogach.

Historyczne tło Mostu Popielnego

Most Popielny posiada bogatą historię sięgającą XVII wieku. Początkowo zbudowany jako drewniany obiekt w 1643 roku, zyskał konstrukcję stalową w XIX wieku. Podczas II wojny światowej uległ niewielkim uszkodzeniom, a do 1948 roku był jedynym połączeniem między centrum miasta a Dolnym Miastem. Konieczność jego modernizacji była podnoszona przez lokalne władze już od marca, wskazując na zagrożenia dla użytkowników.