Gdańsk stawia na poprawę infrastruktury pieszej, realizując ambitne projekty mające na celu usprawnienie poruszania się i zwiększenie bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów. W centrum uwagi jest budowa nowego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny, które ma istotnie ułatwić komunikację w kluczowym punkcie miasta.

Znaczenie inwestycji dla mieszkańców

Nowe przejście piesze przy Gdańsk Główny to jeden z kluczowych elementów strategii miasta, skupiającej się na uspokojeniu ruchu i rozwoju infrastruktury dla pieszych. Gdańsk, już wcześniej podejmujący działania w tym kierunku, jak budowa przejść w okolicach ul. Podwale Przedmiejskie oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, kontynuuje wysiłki, by centrum miasta było bardziej przyjazne zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających.

Infrastruktura przyjazna pieszym i rowerzystom

Projekt planowanego przejścia obejmuje nie tylko tradycyjne pasy dla pieszych, ale również udogodnienia dla rowerzystów, takie jak dedykowane przejazdy oraz miejsca postojowe typu kiss&ride. Dodatkowo, w ramach inwestycji przewidziano wydłużenie peronów tramwajowych, co zwiększy dostępność komunikacyjną dla użytkowników transportu publicznego. Wszystkie te działania mają na celu usprawnienie transportu i poprawę komfortu podróży.

Wyzwania w realizacji inwestycji

Proces realizacji projektu napotkał przeszkody, głównie związane z koniecznością uzgodnień z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Pomimo trudności, decyzja ZRID została wydana 31 stycznia, co dało zielone światło do ogłoszenia nowego przetargu. Wyzwaniem pozostaje także opóźnienie związane z montażem oszklenia wiat tramwajowych, które wymaga dodatkowych uzgodnień z podwykonawcami.

Zmiany w organizacji ruchu i postęp prac

Nocą z 18 na 19 marca mieszkańcy Gdańska będą mogli korzystać z przywróconej stałej organizacji ruchu w rejonie dworca PKP, co ułatwi dostęp do miejskich autobusów na dotychczasowych przystankach. Prace w obrębie planowanego przejścia już wpłynęły na poprawę ruchu pieszego i rowerowego, dzięki nowej sygnalizacji świetlnej i komfortowym wiatom na przystankach. Mimo trudności, miasto dąży do zakończenia inwestycji na czas, z planowaną datą ukończenia do końca 2024 roku.

Koszty i przyszłe plany

Całkowity koszt inwestycji wynosi około 12 milionów złotych, a jej zakończenie jest przewidywane na koniec 2024 roku. Umowa na budowę została podpisana z firmą Grupa Flize Gres Sp. z o.o., a miasto na bieżąco informuje o postępach prac i przyszłych etapach. Choć projekt napotyka pewne trudności, determinacja miasta w dążeniu do poprawy jakości życia mieszkańców pozostaje niezmienna.