Na Żuławach pojawiły się poważne problemy związane z utrzymaniem infrastruktury, co zostało podkreślone przez posła Kacpra Płażyńskiego z PiS. Po przeprowadzeniu kontroli w gdańskim Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej (RZGW) okazało się, że obecne środki przeznaczane na ten cel są niewystarczające. Niedawne zalania na Żuławach, spowodowane intensywnymi opadami deszczu, w pełni obnażyły słabe punkty systemu, co stawia pod znakiem zapytania jego efektywność.

Wyzwania związane z finansowaniem infrastruktury

Podczas kontroli Płażyński wraz z przedstawicielami Związku Żuławskiego przyjrzeli się funkcjonowaniu RZGW w kontekście działań melioracyjnych i przeciwpowodziowych. Sytuacja na Żuławach, które przeszły przez ulewne deszcze wskutek niżu genueńskiego, pokazała potrzebę zwiększenia nakładów finansowych. Obecne fundusze są trzykrotnie mniejsze niż wymagane, co w dużej mierze przyczynia się do zagrożeń w regionie będącym kluczowym obszarem dla produkcji żywności w Polsce.

Inicjatywy na rzecz poprawy sytuacji

W odpowiedzi na te wyzwania, sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma rozważyć zwiększenie środków dla Wód Polskich. Celem jest nie tylko podniesienie poziomu inwestycji, ale także zapewnienie lepszego utrzymania istniejącej infrastruktury. Bez zdecydowanych działań rządu, region ten będzie narażony na kolejne katastrofy, które mogą prowadzić do ogromnych strat finansowych i społecznych.

Stan obecny i perspektywy na przyszłość

RZGW w Gdańsku co roku przeznacza ponad 30 mln zł na utrzymanie infrastruktury przeciwpowodziowej, z czego znaczna część jest wydawana na energię elektryczną do pomp. Pomimo ograniczeń finansowych, zrealizowano zadania konserwacyjne i naprawcze w kilku gminach. W planach na 2026 rok przewiduje się zwiększenie nakładów o około 10 mln zł, co ma na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb w zakresie utrzymania infrastruktury.

Przyczyny ostatnich zalewów i planowane inwestycje

Tegoroczne zalania były wynikiem wyjątkowo intensywnych opadów, które przekroczyły dotychczasowe rekordy. Taka sytuacja ujawniła problemy wynikające ze zużycia i erozji infrastruktury. Choć nie stwierdzono zaniedbań ze strony RZGW, awarie pokazały konieczność większej uwagi i inwestycji. W ramach trzeciego etapu Programu Żuławskiego planuje się realizację 11 inwestycji do 2027 roku o wartości 410 mln zł. Dodatkowo, w ramach kolejnego programu rewitalizacji Żuław, przewiduje się inwestycje na kwotę 1,5 miliarda złotych w ciągu najbliższych 10 lat.

Ministerstwo Infrastruktury, mimo prób nawiązania kontaktu, nie udzieliło komentarza w tej sprawie do czasu publikacji tej informacji.