Gdańsk w najbliższych dniach stanie się centrum muzyki dawnej, goszcząc pasjonatów z całej Europy podczas 19. Festiwalu Goldbergowskiego. To wyjątkowe wydarzenie nie tylko honoruje twórczość Johann Gottlieb Goldberga, znanego klawesynisty i kompozytora z XVIII wieku, ale także podkreśla bogate muzyczne dziedzictwo Gdańska.

Historyczne miejsca w roli gospodarza

Festiwal będzie miał miejsce w dwóch prestiżowych lokalizacjach: Oblackim Centrum Edukacji i Kultury oraz kościele św. Józefa. Oba te miejsca wyróżniają się znakomitą akustyką, co stwarza idealne warunki do odbioru muzyki dawnej. Jak zaznacza Marta Formella z gdańskiego urzędu miejskiego, celem festiwalu jest przypomnienie muzycznego dziedzictwa Gdańska oraz upamiętnienie związku Goldberga z miastem, jako jednego z wybitniejszych uczniów Bacha.

Różnorodność muzyczna festiwalu

Pięć niezwykłych koncertów wypełni program tegorocznego festiwalu, oferując szeroki wachlarz muzyki dawnej. Otwarciem będzie kantata Goldberga w wykonaniu szwajcarskiego zespołu Gli Angeli Geneve, dyrygowanego przez Stephena MacLeoda. Następne dni przyniosą recital Tomasza Rittera na fortepianie z XIX wieku oraz występ Ensemble Peregrina z pieśniami maryjnymi z epoki średniowiecza.

Wariacje Goldbergowskie oraz finałowe akcenty

W sobotę wieczorem Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zachwyci publiczność, prezentując Wariacje Goldbergowskie w transkrypcji wykonanej przez Józefa Kofflera. Kulminacja festiwalu nastąpi w niedzielę, kiedy niemiecki zespół Ludus Instrumentalis zagra kameralne kompozycje Goldberga, tworząc doskonałe zakończenie tego muzycznego święta.

Dziedzictwo Goldberga w Gdańsku

Festiwal Goldbergowski narodził się w 2006 roku, świętując 250. rocznicę śmierci Goldberga. Urodzony w 1727 roku w Gdańsku, zyskał uznanie jako uczeń Bacha w Lipsku. Jego nazwisko jest powszechnie rozpoznawane dzięki „Wariacjom Goldbergowskim” Bacha. Zmarł przedwcześnie w Dreźnie w 1756 roku z powodu gruźlicy.

Kluczowe postacie w organizacji festiwalu

Dr hab. Alina Ratkowska, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, jest inicjatorką tego festiwalu. Od września 2022 roku pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku. Jej wkład w organizację festiwalu przyczynia się do promocji muzyki dawnej oraz zachowania pamięci o ważnych postaciach związanych z Gdańskiem.