W nadchodzący poniedziałek, 22 września, kierowcy będą mogli korzystać z nowych łącznic na węźle Chwaszczyno, co umożliwi im bezpośredni wjazd na drogę ekspresową S6 z S7 OMT. Wcześniej w tym miejscu funkcjonował objazd, a jego likwidacja była możliwa dopiero po udostępnieniu głównej trasy.
Nowe połączenia na węźle Chwaszczyno
Już od 18 czerwca tego roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) między Chwaszczynem a Żukowem, w tym z części obwodnicy Żukowa na trasie DK20 w stronę Glincza. Obecnie wprowadzamy bezpośrednie połączenie dla podróżujących od strony Żukowa w kierunku Szczecina i Słupska. Dzięki temu nie będą oni musieli korzystać z węzła Dąbrowa, co pozwoli im uniknąć dodatkowych kilometrów. Również osoby jadące w stronę Żukowa będą mogły zjechać bezpośrednio z Trasy Kaszubskiej na OMT.
Plan uruchomienia nowych łącznic
Na 22 września, od godziny 17:00, przewidziano otwarcie łącznicy dla kierowców zmierzających w kierunku Szczecina i Słupska. Następnego dnia, 23 września, również od godziny 17:00, zostanie udostępniona łącznica dla osób jadących w stronę Żukowa.
Kontynuacja prac na OMT
Prace nad trasą główną między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe są w toku. Na węźle Żukowo kontynuowane są roboty związane z połączeniem obu odcinków OMT. Tymczasowa organizacja ruchu nadal obowiązuje w tej lokalizacji. Dodatkowo, prowadzone są prace przy węźle Lublewo Gdańskie, gdzie zakończono budowę obiektów inżynierskich i układanie nawierzchni bitumicznej. W najbliższych tygodniach planowane jest udostępnienie drogi wojewódzkiej nr 221 w jej docelowej formie, gdzie aktualnie istnieje objazd. Intensywne prace trwają również na odcinku leśnym, obejmującym estakadę nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino.
Zakończenie prac na OMT i obwodnicy Żukowa
W ostatnich dniach zmieniono organizację ruchu na węźle Gdańsk Południe, aby dostosować jezdnie do trzypasowego układu. Zgodnie z zapowiedziami, cała trasa OMT oraz obwodnica Żukowa mają być dostępne dla kierowców jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Rozbudowa infrastruktury drogowej na Pomorzu
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, o długości 32 kilometrów, połączy Południową Obwodnicę Gdańska z drogą ekspresową S6, przejmując ruch z przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta. Przebudowany węzeł Gdańsk Południe umożliwi zjazd w kierunku autostrady A1, co zapewni lepsze połączenie z centralną i południową częścią Polski. Z kolei obwodnica Żukowa ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, zaczynając się w Glinczu i przecinając się z S7 na węźle Żukowo, a kończąc się rondem w Lniskach przy DK7.
Pod koniec 2024 roku projekt budowy S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej uzyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Całkowita wartość inwestycji wynosi niemal 2,9 miliarda złotych, z czego dofinansowanie unijne przekracza 1 miliard złotych.